انتصاب مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزایش ۸ درصدی مصرف برق مشهد نسبت به سال گذشته | شبکه‌های برق تحت فشارند اما قطعی گزارش نشده است ۸۱ درصد حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی خالی از آب است موجودی خزانه دولت در زمان تحویل به دولت چهاردهم چقدر است؟ ورود شورای رقابت به افزایش قیمت جدید خودروسازان داخلی فروش غیرحضوری ارز اربعین از امروز یکشنبه (۷ مرداد ۱۴۰۳) آغاز شد + جزئیات پلمب ۴۱ واحد صنفی به‌دلیل بکارگیری اتباع خارجی در مشهد (۷ مرداد ۱۴۰۳) دلار در کانال ۵۸ هزار تومان در روز تنفیذ رئیس جمهور جدید | قیمت طلا، سکه و ارز دیجیتال (۷ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۷ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت لاماری ایما ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ مرداد ۱۴۰۳) | استارت قیمت‌ها رو به افزایش زده شد + جدول افزایش ۲۹ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی طی ۴ ماه نخست سال جاری آیا آب جیره بندی می‌شود؟ افزایش ده‌درصدی تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ رونق اقتصادی در منطقه با تصویب اساسنامه مناطق آزاد سرخس و دوغارون میوه‌های تابستانی را امروز کیلویی چند بخریم؟ (۷ مرداد ۱۴۰۳) | هندوانه مناسب‌ترین میوه گرمای شدید تابستان ساخت ۵۵ سازه آبخیزداری در خراسان رضوی در حال انجام است چرا کارگران در روز‌های داغ تعطیل نمی‌شوند؟ قطع برق و تلف شدن بیش از ۱۵۰۰ قطعه مرغ در کوهسرخ خراسان رضوی نتایج خودرو‌های وارداتی اعلام شد + لینک مشاهده نتایج (۶ مرداد ۱۴۰۳) بورس فردا (یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل است آخرین وضعیت بازار سرمایه | ریزش ۱۴ هزار واحدی شاخص بورس (۶ مرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو ویژه مرداد ۱۴۰۳ اعلام شد آیا امروز نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی اعلام می‌شود؟ (۶ مرداد ۱۴۰۳) پرواز‌های ویژه اربعین در روز‌های آینده آغاز می‌شود قیمت طلا، ارز و سکه در بازار امروز شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت سکه طرح جدید ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد تبعیض در ادارات دولتی: نیرو‌های شرکتی باید در ادارات بمانند، نیروهای دولتی بروند!
سرخط خبرها

برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی

  • کد خبر: ۹۴۳۳۷
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی
امیر روح پرور - روزنامه نگار

این روز‌ها همه از ضرورت حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی می‌گویند؛ عزم و راهبردی که اگر عملیاتی شود، بی شک آثار و برکات آن در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ملموس خواهد بود.

واقعیت این است که امروزه حمایت از تولید ملی و برند محصولات داخلی موضوعی جهانی است که صدالبته از مقوله‌های فراموش شده در کشور است، زیرا برندسازی محصولات سبب ارتقای تولیدات باکیفیت در داخل و صدور آن‌ها به خارج از مرز‌ها خواهد شد. به عبارت دیگر، در اوضاع کنونی تولید به تنهایی نمی‌تواند موجب گسترش صنایع شود، بلکه برای توسعه محصولات داخلی به ابزار‌هایی مانند برندسازی و تبلیغات برند‌های ملی نیاز دارد.

ازاین رو، هیچ فردی نمی‌تواند منکر اهمیت برند ملی و نقش پررنگ آن بر توسعه تولید شود، اما نکته مهم این است که متأسفانه به علت ضعف شرکت‌های داخلی، محصولات برخی برند‌های ملی کشورمان با نشان‌های تجاری خاص کشور‌های مختلف روانه بازار جهانی می‌شوند. این مهم زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد که بدانیم بی توجهی به برندسازی در صادرات محصولات ایرانی نیز یکی از علل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورمان برند‌ها و نشان‌های تجاری فراوانی ثبت شده است و تولیدکنندگان این برند‌ها سال هاست به فعالیت مشغول اند، اما به علت بی توجهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی رشد و توسعه نیافته اند.

نباید فراموش کنیم که برند ملی نشان دهنده هویت یک ملت در ابعاد گوناگون و نمونه عینی و مدرن قدرت نرم یک کشور است. بااین حال تاکنون در کشور ما به اهمیت مقوله برندسازی و نقش آن در حمایت از تولید ملی به علت نداشتن راهبرد مشخص کم توجهی شده است. این درحالی است که اقتصاد‌های پیشرو در عرصه برندسازی توانسته اند از این فرصت بزرگ نهایت استفاده را ببرند.

در اینجا باید از همه صاحبان اندیشه و نظر برای ارائه نظر‌های کارشناسی و راهبردی برای شروع نهضت پیشران ملی در عرصه برندسازی دعوت کنیم تا با استفاده از تجربه‌های موفق بومی «برند‌های پیشرو» را در برابر دیدگان مخاطب جهانی قرار دهیم. در این مسیر تولیدکنندگان داخلی هم وظایفی دارند. آنان باید با استفاده از ابزار‌ها و دانش نوین ضمن تولید محصولات کیفی و مطابق با نیاز و سلیقه بازار به سمت توسعه تولیدات رقابت پذیر حرکت کنند، زیرا یک برند ذهنیتی مثبت در مشتری به‌وجود می‌آورد و او را به خرید آن کالا تشویق می‌کند؛ بنابراین برندینگ فقط به انتخاب نامی زیبا یا لوگویی شاخص محدود نمی‌شود، بلکه این مفهوم نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالا‌های آن برند است.

در این راستا، نباید این نکته مهم را نیز فراموش کنیم که تأثیر برندسازی در بازار‌های صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازار‌های پررقابت صادراتی به نفوذ ماندگاری و تعهد دوطرف منجر می‌شود، برندها، نام ونشان و البته کیفیت آن هاست؛ بنابراین اگر خواهان افزایش سهم ایران از بازار‌های جهانی هستیم، باید به سمت برندسازی حرکت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->